W pewnym momencie roku każdy przedsiębiorca oraz właściciel małego lub średniego przedsiębiorstwa musi podjąć decyzję o podniesieniu cen swoich produktów i usług. Ten etap budzi wiele wątpliwości, zwłaszcza ze względu na wpływ, jaki może mieć na klientów przedsiębiorstwa. Główne pytanie brzmi: czy działanie to spowoduje spadek sprzedaży, a w konsekwencji wpłynie na rentowność? Ale są też inne, na przykład związane z lojalnością klientów i reakcją konkurencji. Jaka jest zatem właściwa strategia? Oto pięć punktów, które należy wziąć pod uwagę.
1. Dokładnie poznaj liczby dotyczące działalności
Pierwszy krok, choć oczywisty, ma fundamentalne znaczenie: należy mieć absolutną jasność i pewność co do struktury kosztów, rentowności działalności oraz cen. Jeśli nie dysponujesz rzeczywistymi danymi na temat zmian kosztów produkcji w ciągu ostatniego roku lub kosztów usług kurierskich, nie będziesz w stanie podejmować mądrych decyzji. Należy więc sprawdzić te liczby i współpracować z działem księgowości i finansów firmy.
2. Skonsultuj się z kilkoma klientami
Jak to zrobić? Strategia będzie zależeć od branży i liczby klientów. Na przykład, jeśli prowadzisz firmę konsultingową i obsługujesz 10 dużych klientów, możesz odbyć pierwszą rozmowę z kierownikiem ds. zakupów dwóch firm, z którymi współpracujesz. Jeśli podwyżka jest uzasadniona, reakcja będzie pozytywna. W przypadku produktów przeznaczonych do masowej konsumpcji można przeprowadzić następujący test: wprowadzić niewielkie modyfikacje w produkcie, które nie pociągają za sobą wzrostu kosztów jego produkcji (np. nowy kolor opakowania), i podnieść jego cenę. Po miesiącu sprawdź, czy klienci zauważyli korektę i ile sztuk zostało sprzedanych.
3. Podnieś ceny odpowiednim czasie
Można to zrobić na przykład przy wprowadzaniu nowego produktu lub bardziej agresywnej kampanii reklamowej. Zawsze przypominaj klientowi, w czym tkwi wartość marki: czy jest to rzemiosło, stosowanie produktów ekologicznych, czy płacenie dostawcom uczciwszych cen. Pamiętaj, aby zawsze informować o decyzji firmy, ponieważ konsumenci nie lubią być oszukiwani.
4. Zwiększ postrzeganą wartość swoich produktów i usług.
Podczas negocjowania podwyżki cen w umowie o świadczenie usług lub ogłaszania korekty ceny produktu przeznaczonego dla masowego odbiorcy, kluczowe jest, aby klienci byli świadomi wartości marki. Na przykład, jeśli sprzedajesz kosmetyki naturalne, możesz opracować strategię marketingu treści na Instagramie i Facebooku, aby podkreślić korzyści płynące z niestosowania parabenów i innych chemicznych środków konserwujących na skórę. Można również przeprowadzić kampanię medialną, udzielając wywiadów lub publikując recenzje.
5. Daj coś więcej w zamian
Konsumenci są bardziej skłonni zaakceptować podwyżkę cen, jeśli zaoferujesz im coś więcej w zamian. Na przykład opakowanie ulegające biodegradacji, bezpłatna wysyłka lub bezpłatne próbki, a nawet karta stałego klienta, na której można zbierać punkty za każdy zakup i otrzymywać bezpłatne produkty przez cały rok. Z pomocą księgowego wykonaj obliczenia i upewnij się, że zawsze uzyskujesz pożądany zwrot.
Możesz też zajrzeć na www.swietokrzyskie24.pl, żeby dowiedzieć się użytecznych rzeczy o pożyczkach i kredytach.
Podobne posty
Jaki zawód warto wybrać, gdy chcemy się przebranżowić?
Jak radzić sobie z perfekcjonizmem? – praktyczne sposoby
Jaka droga do samorealizacji czeka współczesną młodzież?