Jak zarządzać czasem w sytuacjach kryzysowych?

Czas to jest coś, czego niezmiennie nam w życiu brakuje. Najpierw cierpimy na jego niedobór z powodu nauki i obowiązków szkolnych. Później naszą uwagę i przemijające minuty kradną praca i powinności względem najbliższej rodziny. Dopiero wiek podeszły i emerytura sprawiają, że nigdzie nie musimy się śpieszyć ani za niczym gonić.

Dlaczego w młodości ciągle brakuje nam czasu na inne rzeczy niż nauka czy praca?

Odpowiedź jest banalna. To my sami narzucamy sobie tak ambitne cele i marzenia, że ich realizacja pochłania cały nasz czas i energię. Nie mamy przy tym sił ani ochoty na nic innego i ten obłędny kołowrotek trwa dopóty, dopóki się nie dorobimy i uznamy, że należy nieco zwolnić.

W młodości człowiek ma mnóstwo pomysłów i szalonych planów, co sprawia, że na spokojne, niepodyktowane presją czasu życie nie ma już zwyczajnie miejsca. Zresztą adrenalina i chęć bycia najlepszym sprawia, że nastolatek czy osoba dopiero co po szkole nie wie tak naprawdę, jak gospodarować czasem. Tej trudnej sztuki uczy się wraz ze zdobywanym doświadczeniem.

Sytuacja kryzysowa – jak zarządzać czasem?

Nie jest to prosta rzecz, niemniej można się jej nauczyć. Prawdziwą szkołę zarządzania czasem człowiek otrzymuje, gdy idzie do pierwszej pracy. Tam, co oczywiście logiczne otrzymuje najniższe z możliwych stanowisk, a wszystko, co mu się powierza do zrobienia, jest a jakby na wczoraj.

Postawiony przed trudnym zadaniem młody pracownik musi tak przemodelować swój plan dnia, by zdążyć ze wszystkim. Zazwyczaj to mu się udaje, jednak odbywa się to kosztem nieprzespanych nocy i odsuniętych na dalszy plan obowiązków domowych takich jak pranie czy sprzątanie. Nauczyć się jak zarządzać czasem można poprzez robienie grafiku tego, co powinno być zrobione w danym dniu.

Taki grafik uzmysłowi nam- nie tylko co już wykonaliśmy, ale powie nam też czy musimy zwiększyć tempo pracy, czy znajdzie się czas na chwilę odpoczynku i wytchnienia.

Jak zarządzać czasem, gdy ma się już męża oraz dzieci?

W sytuacji, gdy nie jest się już panną czy kawalerem i ma się do wypełnienia nie tylko zadania służbowe, ale i domowe zarządzanie czasem staje się jeszcze bardziej skomplikowane.

Niemniej, by nie popaść w obłęd- należy podzielić obowiązki domowe między domowników, oczywiście w momencie, kiedy wiadomo, iż dadzą radę je wypełnić. Poza tym w zarządzaniu czasem pomoże nastawianie przypomnienia w telefonie lub przyklejanie karteczek na lodówce z adnotacją co zostało jeszcze do zrobienia. Więcej publikacji dotyczących zdrowego zarządzania czasem i nie tylko znajdziesz w serwisie www.objaw.pl.

Niekiedy dobrym doradcą w kwestii tego, jak zarządzać czasem jest też komputerowy organizator. Można w nim zapisać krok po kroku, co będzie się robiło jutro.